Ръководството за превенция на насилие над деца представлява наръчник за работа с деца, представящ опита на Сдружение „Гаврош” в практическата му дейност по превенция от насилие.
Това ръководство предоставя на специалистите от социалната, здравната и образователната сфери възможност за формиране на знания и умения за прилагане на практически занятия по превенция на насилие и по-конкретно – на сексуално насилие над деца. Предназначено е за работа в детски групи в различна възраст, както и за обучение на специалисти.
Основните цели, които си поставя ръководството, са:
- Да се предостави на психолозите и педагозите и други специалисти от училища, детски градини и социални услуги за деца пакет от обучителни модули и методика, които да ги подпомагат в работата им по превенция на насилие над деца.
- Да се представят на психолозите и педагозите правилата на подходящо поведение и процедури за реагиране, ако съществуват проблеми относно закрилата на детето в училища, детски градини и социални услуги.
- Да се предоставят на работодателите в сферите на образованието, възпитанието и социалната работа с деца практика за подбор на персонал и за работа с доброволци и дарители, с оглед осигуряването на максимална детска закрила.
- Да се се обучат бъдещите специалисти в сферата на работа с деца за практическа работа с деца по отношение на превенция на насилие
В структурно отношение Ръководството съдържа: въведение; теоретично изложение; методика за водене на сесии; модули за групови сесии по подбрани теми; практика за закрила на децата в училища, детски градини и специализирани институции; представяне на екипа на “Гаврош“; списък на използваната литература и информационни източници и съдържание на Ръководството, както и приложения ( примери за игри).
За улеснение, обогатяване на знанията и оформяне на теоретична рамка на проблема за насилието, представяме кратки описания на базовите теми от превенцията на насилието:
- Характеристика на злоупотребяващите с деца;
- Описание на заблудите по отношение на проблема – много хора имат погрешна представа за детското насилие, от където произлизат и редица грешки в работата с пострадали деца или изобщо се допуска насилие;
- Характеристики на основните видове насилие (физическо, емоционално, сексуално, пренебрегване), въздействието им върху детето и неговото развитие, които всеки, работещ с деца трябва да познава;
- Важна част от Ръководството е посветена на разпознаването на белезите за евентуално насилие.
Като част от наръчника е методиката за водене на сесиите, която описва същността на груповата работа с деца; практически насоки за установяване на работна атмосфера в групата и успешно постигане на поставените цели; основните методи за работа в група; поблемите на създаване на мотивация за активно участие в сесиите и начини за преодоляването им; предимствата на груповата работа пред индивидуалната. В Методиката са описани етапите на груповата работа под формата на отделни стъпки – подготовка, начална фаза на провеждане, работна и заключителна фаза, дадени са и препоръки за поддържане на отношения и след заключителната фаза – много важно условие за устойчивост на постигнатото.
Ръководството съдържа разработени 22 модули за групови сесии, даваща конкретни стъпки за провеждане на тематични групови сесии с деца в различни възрастови групи от 5 до 18 г., включително с деца в риск и/ или преживели насилие. Темите са в областта на:
- междуличностните отношения – доверие, обида, обич, гняв, агресия и др.;
- базовите права на детето, както и правата на децата в интернет;
- насилието – видове насилие, характеристика на насилника, предизвикателно поведение, добро и лошо докосване, същност на сексуалното насилие, проституция, умение за казване на “не“;
- здравната култура – предпазване от бременност и полово предавани болести, устройство на женски и мъжки полови органи, безопасен секс.
Всички модули съдържат практически игри и казуси, които са условие за активно включване на участниците в постигането на целите на конкретните модули чрез мобилизиране на познавателните процеси и особено на въображението. Прибавени са фигури и схеми, които допълват текстовете и отговарят на възрастовата необходимост от онагледяване. Предложените ролеви игри са възможност за емоционално съпреживяване при работа по конкретна тема, развиват социалната компетентност на децата, улесняват анализирането на един проеблем от различни гледни точки.
Практиката за закрила на деца в училища, детски градини и специализирани институции/ услуги, която е част от предложеното ръководство е полезна както за хората, работещи директно с децата, така и за ръководителите им. Съдържа насоки за подбор и оценка на кандидатите за работа с деца. Практиката предлага въвеждането на т. нар. координатор по детска закрила – човек, който следва да се занимава пряко с превенцията и закрилата на децата в съответното заведение. В Практиката се съдържат и препоръки за работа с доброволци и дарители, като се посочва конкретни процедури за подбор и оценяване, за да се избегнат бъдещи проблеми и конфликти, които да станат причина за актове на насилие.
Внимание се обръща на процедурите за реагиране при информация за упражнено насилие над деца. Във връзка с това се посочва и като част от подготовката на работещите с деца преминаването през обучение по детска закрила.
В Ръководството поставяме и въпроса за реагирането при съмнение или откриване на сексуална злоупотреба с дете. Всеки, работещ с деца, трябва да е наясно с най-първичната си намеса в такъв случай – да може да овладее своите емоции и да знае как да моделира поведението си пред детето, за да може да го подкрепи и да разбере реалността на злоупотребата. Посочваме някои правила на общуване в такива ситуации, както и стъпките, по които трябва да се мине, веднага след споделянето.
Екипът на Сдружение „Гаворш” може да предложи обучения за работа с ръководството и работа в група с деца по теми, свързани с насилие. Обученията са подходящи за специалисти работещи с деца в детски, учебни и социални заведения, какот и за студенти като част от практическата им подготовка. Към Ръководството има изработени два обучителни филма.
Екипът на Гаврош прилага модулите от Ръководството в работата с деца, настанени в Приют за деца и Център за работа с деца на улицата, като в хода на сесиите се изграждат умения у децата да разпознаване на насилника, казване на „не”, овладяване на гнева и ограничаване на предизвикателното поведение. В хода са сесиите с деца, особено с деца от рискови групи, е възможно спонтанното споделяне на реално преживяно насилие, което да помогне на екипите, работещи с деца в грижите за тях.
Къде да намерите ресурса:
Ръководството може да се намери в „Гаврош”, Варна, ул. Войнишка 3А. Към Ръководството има и два обучителни филма, които също могат да се намерят в офиса на Сдружението.
Възможно е разпространение в pdf формат по договаряне
Материалите се разпространяват и чрез обучение